Kolin Kotiseutuyhdistys > Kolin Kotiseutumuseo > Kuva-arkisto

Einar A. Saarelaisen valokuvakokoelma

Ensimmäisessä sadonkorjuujuhlassa Teuvo Saarelainen luovutti isänsä Einar A. Saarelaisen elämäntyön, arvokkaan vanhojen kuvien kokoelman Kolin kotiseutuyhdistys ry:lle. Samalla allekirjoitettiin  sopimus Pohjois-Karjalan Osuus-kaupan kanssa suurehkon rahasumman lahjoituksesta valokuvakokoelman lasinegatiivien puhdistukseen, kopiointiin ja varastoimiseen.

Einar A. Saarelaisen taiteellisesti ansioituneiden vanhojen kuvien kohteena olivat Koli ja sen lähiympäristö sekä ihmiset työnsä ääressä ja juhlassa. Kolin kotiseutuyhdistys on uurastanut kuvattujen ihmisten tunnistamisessa ja arkistoinut lasinegatiivit hyvän museotavan-mukaisesti.

Parrun veistoa rakennustyömaalla, kuusi muistuttaa Teuvon kodin taustakuusta, onkohan kuva otettu Poikolasta 1929- 1930.

Retkeläisiä hotellin pihalla.

Tuntematon.

Kauranleikkuu menossa, ovat ehkä talkoot.

Ale Nevalainen on oikealla ehkä, etummaisena keskellä oleva poika on Martti Kukkonen, Selkolan talon emäntä Anni Kukkonen on Martista vasemmalle, kuva on otettu n. 1930.

Tuntematon.

Kuopion linja-auto v. 1938, pääsi nousemaan Ylämajalle asti.

Lehmä on ehkä Pehrmandin omistama ja lypsäjä on Hilja Kotilainen, kuva on 1930 luvulta.

Kuva on mahdollisesti Ryynäskylästä päin 1935 aikoihin.

Iivari Muikku Nuutilan tiellä 1930 luvulla.