Kolin Kotiseutuyhdistys > Tapahtumat

Sadonkorjuujuhla

Syyskuussa 1997 Kolin kotiseutuyhdistys ry. järjesti ensimmäisen sadonkorjuujuhlan Koli seurojentalolla yhteistyökumppaniensa kanssa(PKO, Metsäntutkimuslaitos, Kolin koulu, Kolin Maamiesseura, Kolin Kylätoimikunta, Hattusaaren ja Kolin Vesiosakaskunnat, Hotelli Koli, Kolin Ipatti). Sadonkorjuujuhlaan kuuluu perinneillallinen, joka koostuu ruishutusta, luomuruisleivästä ja savumuikuista/rantakalasta sekä nuotiokahvista kotipullan kera. Sadonkorjuujuhlan ohjelmallinen puoli koostuu mm. tervetuliaispuheesta, Kolin koulun esityksistä, Kolin kyläpelimannien esityksistä sekä  muiden kolilaisten musiikinharrastajien ja taitajien esityksistä. Sadonkorjuujuhlassa jaetaan myös kunniapäreet ansioituneille kolilaisille. Sadonkorjuujuhlasta onkin tullut suosittu jokavuotinen tapahtuma, perinne- ohjelmineen.

Kolin koululaiset pitämässä esitystä sadonkorjuujuhlassa.

Sadonkorjuujuhlaan kuuluu myös perinteinen ruoka, tässä paikanpäällä savustettuja Pielisestä saatuja muikkuja.